Reconstructie: zo bluste brandweer het vrachtschip in Westelijk Havengebied

Een enorme rookwolk, meerdere NL-Alerts en veel stankoverlast. Het waren de gevolgen van een grote brand op een vrachtschip in het Westelijk Havengebied een jaar geleden. Hoe verliep het blussen en waarom duurde dat zo lang? Ongeveer een jaar later blikken de brandweer en Port of Amsterdam hierop terug.  Zoals altijd bij branden in het Westelijke Havengebied waren brandweermensen van de Gezamenlijke Brandweer Amsterdam, die een kazerne in het gebied zelf heeft, als eerst ter plaatse. Bevelvoerder Jeroen zat bij de eerste ploeg. "Het was pittig", vertelt hij. De brandweer had verschillende uitdagingen. Het grootste probleem was dat het niet duidelijk is waar de brandhaard zat. "We kregen op elke plek weer een andere hotspot te zien met onze warmtebeeldcamera", zegt de bevelvoerder. "Hij zat door het hele ruim." Droneteam In het schip lag schroot. Het was de bedoeling dat een kraan van het bedrijf waar het schip aangemeerd lag het schroot dat het hardst brandde eruit zou halen. Om te zien waar dat schroot zich wel bevond, kwam er een droneteam uit Rotterdam. De drone was ook uitgerust met een warmtebeeldcamera, die beter zicht had. "De kraanmachinist moest zo snel mogelijk bij die hotspot proberen te komen", zegt Raymond Pikee, teamleider bij de Gezamenlijke Brandweer Amsterdam. "Want als die weg is, wordt de rest van het metaal natuurlijk ook niet aangestraald. Dus als hij weet waar hij moet grijpen, ja, dat is kostbare tijd." Wat is de Gezamenlijke Brandweer Amsterdam? De Gezamenlijke Brandweer Amsterdam, kortweg GBA, is een samenwerking tussen de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland, Port of Amsterdam en bedrijven in het Westelijk Havengebied die lid zijn geworden. De kazerne staat aan de Galwin, midden in het Westelijk Havengebied. Hierdoor zijn de brandweermensen vaak in zes of zeven minuten ter plaatse.  Bedrijven betalen contributie om lid te zijn. Ze kunnen zelf kiezen of ze wel of geen lid worden. "Inmiddels hebben we er al 46 in het Westelijk Havengebied, dus dat is vrij fors", vertelt Pikee. De GBA komt langs bij leden om daar met medewerkers te oefenen en hen te trainen. "Je leert elkaar kennen. Je leert ook het hart van het bedrijf kennen en dat is wel vrij belangrijk tijdens een incident." De GBA telt drie brandweerwagens. Het gaat om een wagen voor reddingen op hoogte, een tankautospuit met een zogeheten cobra cutter en een industrieel blusvoertuig. Die laatste wagen kan 8.000 liter water per minuut spuiten, op 120 meter afstand. Ook is er daar 4000 liter schuimvormend middel aan bord, wat nodig is bij tankbranden.  Bij grote industriebranden wordt er uiteraard snel verder opgeschaald, maar volgens Pikee weet de GBA juist vaak te voorkomen dat beginnende branden zo groot worden. Vanaf het water werd door brandweerblusboot Jan van der Heijden en twee patrouilleboten van Port of Amsterdam geblust. "We kregen door middel van dronebeelden en informatie van de wal te horen in welk ruim we het water moesten gooien", vertelt Tobias, schipper van de brandweerblusboot. "Persoonlijk was het best wel intens", zegt havenbeambte Kelvin van Port of Amsterdam, die acht uur lang bij het vrachtschip lag om te blussen. "Wij hebben hele grote motoren onder ons staan die eigenlijk continu vol aan het draaien was. Dat geeft gewoon een hoop herrie in de stuurhut. Je kon je oordoppen niet in doen, want je hebt communicatie in de stuurhut via de C2000 met de brandweer. Die moet je ook gewoon goed horen." Schip blijft drijven De brandweer probeerde ook te voorkomen dat het schip zou zinken door het vele bluswater, of doordat het schip uit balans zou raken omdat er teveel schroot op bepaalde plekken weggehaald was. Het vrachtschip bleef uiteindelijk drijven en werd in de avond van de volgende dag geblust. "Als dan blijkt dat de brandhaard veel dieper zit en het bedrijf is heel lang bezig om het leeg te halen... dan hebben wij alles gedaan op dat moment wat we konden", zegt bevelvoerder Jeroen. "En dat geeft mij wel weer een goed gevoel." Schipper Tobias: "Dit is wel de reden dat ik vrijwilliger ben op de boot. Omdat ik het heel leuk vind en het ook fijn is dat je wat goeds doet bij dit soort rampen." ❌ ❌ ❌ AT5 - Echt Amsterdams Nieuws Abonneer hier op ons youtubekanaal:    / at5   Tips of opmerkingen? Whatsapp: 06 511 909 38 Telefoon: 020 555 1155 Volg AT5: www.at5.nl Instagram: instagram.com/at5.nl Facebook: facebook.com/at5nl Twitter: twitter.com/at5