Dit gaat er gebeuren met de silo's op Zeeburgereiland

Na jaren wachten krijgen de drie silo's op Zeeburgereiland eindelijk een nieuwe invulling. Vanaf september worden ze omgebouwd tot een bioscoop, een sportschool, horeca en kantoren. Bovenop de silo's komt een opbouw, waardoor ze bijna twee keer zo hoog worden. "Die komt straks precies bovenop het dak te staan", vertelt architect Peter van Gelder. Volgens hem wordt de opbouw straks met grote kranen in een stalen skelet de silo ingehesen. Eerdere plannen om de silo's, die vroeger onderdeel waren van de rioolwaterzuivering, om te bouwen sneuvelden. Rondom de silo's is de laatste jaren de Sportheldenbuurt ontstaan. Omdat de gemeente de markante silo's niet wilde laten slopen, schreef ze een prijsvraag uit. Maar daaropvolgende grootse plannen kwamen uiteindelijk niet van de grond. "We hebben eigenlijk twee crisissen gehad: eerst covid en daarna kwam de oorlog in Oekraïne, waardoor de bouwprijzen enorm omhoog gingen", aldus Van Gelder. "Dat heeft alles heel erg vertraagd. Daardoor zijn partijen afgevallen en weer bijgekomen. En dat is nu weer samengekomen." De bouw van de silo's gaat naar verwachting na de zomer van start. De vernieuwde silo's moeten dan in 2026 klaar zijn. ❌ ❌ ❌ AT5 - Echt Amsterdams Nieuws Abonneer hier op ons youtubekanaal:    / at5   Tips of opmerkingen? Whatsapp: 06 511 909 38 Telefoon: 020 555 1155 Volg AT5: www.at5.nl Instagram: instagram.com/at5.nl Facebook: facebook.com/at5nl Twitter: twitter.com/at5