Hur räddar du svaga bisamhällen på våren

Vi stöter på problem med myror i en specifik bigård där vi tidigare år märkt att myrorna skapar problem. Vi upptäckte att nästan hela bigårdens samhällen var döda och endast 2 levde, samt 2 svagare samhällen levde men var hårt ansatta av myrorna. i videon ser du åtgärderna vi gjorde för att rädda det kvarvarande överlevarna.🐝🙏 Vi använder en variant av Snelgrove Board eller Double Screen board som de kallas där vi placerar ett svagt samhälle ovanpå det starka och på så vis kan vi ta tillvara på värme utväxlingen till att stärka upp det svaga samhället. Denna typ av botten eller avskärmning funkar bra då den består av två galler som gör att bina inte kommer i kontakt med varandra och därför fungerar de även till att para drottningar ovanpå ett samhälle. Jag får även användning av solrosoljan som jag anser vara otjänlig som människoföda😁 se mera i videon🐝 föregående år hade vi som sagt problem med överlevnad i denna bigård och nu överväger vi att stänga ner den helt och låta myrorna behålla platsen se den videon här:    • Misslyckad invintring   🐝----------------------------------------------------------------------------------------------------------------🐝 1974 köpte min far en gård i Ockelbo där han blev ofrivillig biodlare då den gamla ägaren lämnade kvar sina bikupor som han mer eller mindre blev tvungen att lära sig sköta om. 🍯 🐝 Samma år föddes jag och ingen av oss visste att cirka 30 år senare skulle jag starta ett biodlingsföretag. 2009 fick jag mitt Gesällbrev i Biodlingsyrket och i dag har vi +250 bisamhällen och producerar honung, bin och biprodukter🐝 Besök vår hemsida: https://biodling.ronniebergh.com/home