כנס ״בשם הבת״: שחרור מחבלים רוצחים, ביטחון וההתיישבות, בשיתוף פורום בוחרים בחיים

״בשם הבת״: על שחרור מחבלים רוצחים, ביטחון וההתיישבות, בשיתוף פורום בוחרים בחיים האירוע היה בעיטה בבטן הרכה שלנו - ליטרת הדם התמידית שנגבית מאיתנו בטרור התמידי, בשכול המשפחות שאינו מקבל כמעט לעולם ביטוי בשיח הישראלי, כאילו דמם של ישראלים ברצח לאומני זדוני נוטף שטנה אינו אלא עוד מס שעלינו לשלם בעבור זכות היהודים לחיי חירות. צפינו בסרט של הבמאי הצעיר לירן שטרית המוכשר מאין כמוהו ״בשם הבת״ - על אב שאינו מסוגל להשלים עם שחרור המחבל שרצח את בתו לנגד עיניו. רבים ממשפחות קורבות הטרור היו באולם, אבל השיח לא גלש לקורבנות. כל אחד מהדוברים דיבר על הדרכים לשנות את המציאות, שהראשונה בהן היא לחדול להתייחס לטרור כאילו היה גזירת גורל. החיים בישראל יכולים להיות טובים יותר, בטוחים יותר וחופשיים יותר בועז קוקיא, אביו של רון הצביע על ההשגים הצבאיים מאז ההלם של ה7.10 ודיבר על הכוח של אזרחים וארגונים להתארגן יחד להטות את ספינת השיח לשינוי תפיסת הכלת הטרור. ואני רק אוסיף שפורום ״בוחרים בחיים״ הוא מופת באופן שבו דווקא אלו שהאסון הכה בהם בעוצמה הגדולה ביותר היו מסוגלים לבחור להפנות את אנרגית היגון למען מאבק אזרחי, איחוד הארגונים האזרחים ותרומה לציבור, למשל התרומה להקמת האולם הנהדר ע״ש רון קוקיא מאיר אינדור מארגון ״אלמגור״ תיאר כיצד ניתן לעשות זאת, והזכיר שזוהי חובתו של כל אזרח לפעול לשינוי המדיניות אל״מ אורי ספיר - חקלאי מהגולן וסמנכ״ל ארגון ״השומר החדש״ הביא את חזון ההתיישבות והאופן שבו ״תלם המחרשה קובע את קו הגבול״ תא״ל ארז וינר, המנכ״ל החדש של ״הביטחוניסטים״ הציג את תפיסת הניצחון כפי שהיא משקפת את רצונם האמיתי של משרתי הצבא, בניגוד לתפיסתם של גנרלים תבוסתניים לירן שטרית ענה לשאלות הקהל על סרטו והעלה את השאלה, שאין לה תשובה -מהי הדרך ״הנכונה״ להתמודד עם השכול. והאם הנקמה במחבלים המשוחררים יכולה להיות אחת מהן אני גלי בת חורין, הצגתי את הרעיון, שישנו הבדל בין גזירות גורל, סבל ושכול - שהם מנת חלקו של כל בן אנוש - לבין סבל ושכול שנגרם בזדון ע״ ידי בני עוולה מתוך אידיאולוגיות רצחניות שקיומן אינו גזירת גורל, אלו מוסיפים סבל ואובדן שאין להסכין איתו ויש למגרו. למרות כובד הנושא, האווירה היתה חגיגית, שמחנו להזדמנות של המפגש המחודש בין חברים ותיקים, נהינו כרגיל מהאירוח והכיבוד של אביב אטלס ושושי. תודה להם, לפלג לוי על הצילום והתיעוד למארחים שלנו- בית המדרש בגבעת שמואל, באולם הנהדר ע״ש רון קוקיא הי״ד. סרטון האירוע יעלה בקרוב לערוץ היוטיוב של פורום קפה שפירא. כנסו, לחצו על הפעמון לקבלת התראה לעליית הסרטון צילום : פלג לוי