1946 Mandalsdagene på Sørlandet i Mandal etter 2. verdenskrig før skalldyrfestivalen

Begrepet Mandalsdagene i 1946 refererer til en historisk feiring i Mandal som markerte byens første store byjubileum etter andre verdenskrig.Det var den første sommeren etter okkupasjonen, og det var et stort behov for å gjenopprette Mandal som en munter «sommerby». Samtidig feiret Mandal kirke sitt 100-årsjubileum med festgudstjenester, Innslag fra Filmavisen i 1946.