Jørn Strand: I seierstoget med Jesus!

I denne tiden, med så mye mørke og negative ting, så er det så viktig å fokusere på den seier vi har i Jesus, sier evangelist Jørn Strand i denne talen. Og han begynner med å lese fra 2.Kor.2,14: 'Men Gud være takk, som i Kristus alltid fører oss med i sitt seierstog' Jesu seierstog begynner ved korset, der han sonet all vår synd! Gjennom hele denne preken er det den SEIER vi har i og gjennom Jesus, som er gjennomgangstonen. Og Jørn nevner flere ord fra Bibelen som poengterer nettopp dette med troens seier i og gjennom Jesus. I det følgende vil jeg nevne noe av det han er inne på. Han legger bl.a. vekt på dette er det som seirer over verden - vår tro. Det er altså ikke i oss selv vi seirer, men ved vår tro på ham som har seiret - Jesus. Og Jesus sier i Joh.16,33: Vær ved godt mot, jeg har seiret over verden! Det er altså ikke noe vi skal prestere eller forsøke å presse fram i oss selv, men det er noe vi får og kan ta imot i tro. Tro på Guds løfter. For troen kommer ved forkynnelsen av Guds ord (Rom.10,17). Det er så mye som bombarderer sinnet vårt. Erfaringer, negative opplevelser, djevelen som sender sine piler (Ef.6,16). Han som er kommet for å stjele, myrde og ødelegge (Joh.10,10). Vi har seiret over djevelen i kraft av Jesus blod og vårt vitnesbyrd (Åp.12,11). Det er viktig å ta til seg alle de Guds løfter som står i Bibelen. Alle disse løftene har fått sitt JA og sitt amen i Jesus.(2.Kor.1,20) Alle Guds løfter er innvilget i Jesu navn! For å komme på seierslaget så må vi tro på Guds ord. Vi må tro at Gud står bak sine løfter. Vi må som Abraham ha tro på Guds løfter (Rom.4,20). Ved Jesu sår har vi fått legedom! Ta imot det! Han sender sitt ord for å helbrede deg! Ta imot ordet! Det går en kraft utfra ordet. Stig ombord på seierstoget og tro på Guds løfter, så skal du og ditt hus bli frelst! Vi må feste vårt blikk på Jesus, som er troens opphavsmann og fullender (Heb.12,2). Jørn kommer også inn på dette at en syk kan få mange negative budskap fra mennesker rundt seg om at sykdommen er noe en bare må innfinne seg med, og en begynner å låne øre til ting som ikke bygger opp troen. Da er det viktig å fokusere nettopp på ham som er troens opphavsmann og fullender. Som syk er det viktig å finn seg noen som vil stå sammen med en i troen på den seieren Jesus vant for oss på Golgata kors! Vi trenger å proklamere seieren fra himmelen overalt hvor vi går, så mennesker kan få håp og tro og kjenne at det fins nåde og hjelp i rette tid (Heb.4,16). Som avslutning ber Jørn for syke, og han ber oss strekke våre hender mot skjermen og ta imot helbredelse når han ber. Og han nevner flere sykdommer - kreft, astma og allergier, og han ber om at rygglidelser og andre plager bare må bøye seg i Jesu navn! Takk Jørn, for et inspirerende og kraftig budskap - et budskap vi virkelig trenger i disse tider!