Roadtrip Lofoten til Steigen med Alu-cab canopy camper, del 2!

Velkommen tilbake til del 2 av min og Daniel sin tur til Lofoten, med vår Alu-cab canopy camper. Vi startet del to ved Hauklandstranda, og sov utenfor ei veilomme. Herifra kjørte vi videre til flotte Henningsvær, og utforsket der et par timer. Etter Henningsvær reiste vi fra Lofoten, og kjørte videre mot Steigen. Mer om det lenger nede. Skal du reise til Lofoten er det noen ting som er fine å huske på: Det er veldig populært, og har utrolig mange turister der hver sommer. Har du muligheten, reis heller litt uten for sesong. Høst, Vinter og Vår er også veldig flott der. Ta vare på naturen, ikke legg fra det søppel og toalettpapir. Parker på tilrettelagte plasser. Lofoten har laget egne regler so er fint hvis alle følger: 1. Bruk tilrettelagte områder for camping 2. Sett ingen spor. Unngå å sette merker i naturen som varder, teltringer og lignende. La dem som kommer etter deg få en like fin opplevelse som deg. 3. Følg stien, og unngå at nye stier etablerers. 4. Kast avfallet i søppelbøtta. Er du i et område der dette ikke finnes, må du selv ta med avfallet til eget mottak. 5. Bruk etablerte toaletter. Dersom det ikke er mulig, gjør ditt i sjøen eller grav et hull i bakken. Unngå bruk av våtservietter grunnet lang nedbrytningstid. 6. Respekter privat eiendom. Det er ikke tillatt å telte i utmark nærmere enn 150 meter fra bebodd hus eller hytte. Telting på innmark er kun etter avtale med grunneier. 7. Vis hensyn i trafikken. Veiene i Lofoten er smale, og det er mange brukere. Hold god avstand ved forbikjørsel av syklister, og vær særlig oppmerksom på syklister i tunnelene. 8. Bålforbud. I sommerhalvåret er det generelt forbud mot bålbrenning og bruk av åpen ild. Bruk etablerte bålplasser og forviss deg om at det ikke er risiko for brann. 9. Vis respekt for dyr og fugleliv. Unngå unødig forstyrrelse. Husk båndtvang for hunder. 10. I din og miljøets interesse anbefaler vi organiserte aktiviteter i regi av turoperatører. Du finner oversikten over disse på visitlofoten.com Dag 5 ankom vi Steigen, og brukte mye til på å kjøre rundt og se på den flotte naturen som var der. Vi stoppet ved Bø sanden, og Daniel fikk tatt litt bilder. Like i nærheten av Bø sanden ligger Batterie Dietl, Europas største kystfestning fra andre verdenskrig. Her stod tre av verdens største landmonterte kanoner. Vi kjørte deretter videre, og campet på vei opp til Saltfjellet. Her koste vi oss med bål ved elva. Dag 6 kjørte vi til Marmorslottet, det var en nydelig tur, og vi var heldige med 25 grader og stor sol, så vi stoppet og badet på en liten strand vi fant etter turen. Deretter kjørte vi så langt vi orket, sov og kjørte siste strekningen hjem. For en flott tur det var! Vi storkoste oss i Lofoten og på turen, og hadde det veldig flott i vår camper. Vi føler vi fikk utforsket endel, til tross for litt lite tid. Og reiser gjerne nordover igjen neste sommer! 😃 Abonner på kanalen min, og følg meg gjerne på instagram også: https://www.instagram.com/turmedbeate...