DE MONITOR | Max heeft autisme en wil leren, maar dat valt niet mee

'Ik voel me achtergelaten. De rest gaat naar school en ik niet.' Max (15) heeft autisme. Hij loopt totaal vast op de middelbare school en voelt zich zo slecht dat leren niet meer gaat. Hij krijgt een vrijstelling om niet aan de onderwijsleerplicht te hoeven voldoen. Nu gaat het weer beter met Max. Op de boerderij van Sytze mag hij een keer in de week komen meedraaien. Max wil graag meer leren. Maar de weg van een vrijstelling terug naar onderwijs blijkt heel lastig. Financiering vinden voor een plek voor Max loopt stroef. Zoals de moeder van Max het zegt: 'Passend onderwijs loopt gruwelijk mis. Dat zien we hier aan de keukentafel gebeuren.' DE MONITOR is hét onderzoeksjournalistieke platform van de KRO-NCRV. Met behulp van jouw tip doet De Monitor onderzoek naar weeffouten in wet- en regelgeving, op het terrein van belangrijke maatschappelijke thema's zoals zorg, onderwijs, wonen en werken. De Monitor signaleert problemen én probeert er iets aan te veranderen. Maar dat kunnen we bij De Monitor niet zonder jouw input. Heb jij een ervaringsverhaal dat je wil delen met De Monitor? Ga dan naar onze website: demonitor.nl. Want het onderzoek van De Monitor begint bij jou!