Lars Saabye Christensen leser «Gutta»

Han skrev diktet for førti år siden og har lest det i utdrikningslag og konfirmasjoner siden. Da Lars Saabye Christensen besøkte Nasjonalbiblioteket tidligere i høst avsluttet han med å lese det mange mener er hans beste dikt, nemlig «Gutta». Diktet kom ut for første gang i samlingen «Åsteder» i 1986. Her leser han til toner av jazzmusikerne Mathias Eick på trompet og Andreas Ulvo på piano.