Dit is de nieuwe protestgeneratie van Amsterdam

De stad is altijd in ontwikkeling, maar de veranderingen zijn ook voer voor discussie en kritiek. Vanuit de creatieve hoek wordt door Amsterdamse makers kritisch gekeken naar de veranderende stad. Een protestgeneratie die zich eigenlijk afvraagt: Is er nog plek voor hen in hun geliefde stad? Zowel in kunstvorm als in daad roert een generatie zich. Een terugkeer van een actieve krakersbeweging aan de ene kant en artiesten en kunstenaars die in hun werk kritisch kijken naar zaken als gentrificatie en de woningnood aan de andere kant.  Dat de makers in de stad zich actiever laten zien erkent ook Hoogleraar Nederlandse Geschiedenis, Jouke Turpijn. Hij ziet een parallel tussen de roerige jaren '70, '80 en '90 en nu. "Wij hebben ook te maken met systeemcrises op het gebied van wonen, klimaat en de economie", legt hij uit. "Anderzijds zie je dat jonge mensen hun stem goed kunnen gebruiken en willen gebruiken door al die vormen van social media, 'ikkerige media', waarin je jezelf kunt laten zien en horen. Er zijn ook veel mensen tegen die verschrikkelijk commerciële sociale media, maar willen wel hun stem laten horen. Die grijpen naar kunst muziek, geluid maken. Dus daar zie je een hele belangrijke parallel tussen toen en nu."  Nathalie Roos, onderzoeker van protestkunst, ziet ook een actievere beweging die zich meer en meer roert. "Ik denk dat er een opvatting lange tijd is geweest dat deze generatie heel passief is en niet zo mondig is in het aankaarten van maatschappelijke problemen", legt ze uit. "Daarin zie ik een ontwikkeling, dat jongeren steeds mondiger worden en zich uitspreken. Ze houden zich echt bezig met maatschappelijke thema’s. Thema’s die hen zelf ook aangaan en dat zie je ook terug in de kunstwereld. Jongere mensen spreken zich ook via kunst hierover uit."    Op straat, in de openbare ruimte, zijn straatkunstenaars zoals Hans de Tweede en Tycho actief. Hoewel ze inmiddels ook eigen exposities hebben gehouden, begon alles op straat. Waar Tycho zijn eerste werken in 2018 maakte, startte Hans de Tweede in 2020 met zijn werk in de straten van Amsterdam. Met pakkende zinnen en andere creatieve uitingen uiten zij hun frustraties. Onder andere over de woningnood. Zo schrijft Hans de Tweede op allerlei plekken in de stad kritische, maar ook humoristische uitingen. Waaronder "Lifehack: Rijke ouders hebben". Ook bij Tycho is de wooncrisis inspiratie voor zijn werk. Zo maakte hij, gebaseerd op wegwerkzaamheden, een werk dat startte bij de Berlagebrug. 'Omleiding: voor betaalbare woning volg X'. Door middel van drie volgpijlen word je de stad uit geleid.  Tegelijkertijd wordt er in muziek ook met een kritische bril naar de stad gekeken. In 2020 brengt Sophie Straat haar EP 'T is niet mijn schuld' uit. Haar nummer 'De Pijp' beschrijft de verandering van haar geliefde buurt. Hoewel ze zich nu ook richt op onderwerpen die buiten de stad liggen, is haar activistische karakter nog altijd zichtbaar. Haar nieuwe single 'Mannen' promoot ze door middel van het plakken van posters door de hele stad. Ook Massih Hutak, een trotse Noordeling, uit zich in muziek. Naast het zijn van schrijver en columnist, brengt hij zijn kritische geluid ook in muziekvorm uit. Zo bracht hij op 2 december zijn album 'Welkom in de Noordside' uit. Zijn werk richt zich met name op de gentrificatie van het stadsdeel waarin hij opgroeide en bleef. Hij koestert veel liefde voor Noord en verenigde zich met gelijkgestemden in een collectief: Verdedig Noord. "Wat gebeurt is dat er nu voorzieiningen komen waar we twintig, dertig jaar geleden ook al om vroegen en dat is onderdeel van een beweging die ons verdrukt", vertelt Hutak. "Dat maakt je boos en verontwaardigd en het is een uitkomst van beleid, het is geen natuurverschijnsel. Toen we dat leerden beseften we dat we er wat tegen konden doen. Daar komt die actieve houding vandaan."  Theatermaker en spoken word-artiest Luan Buleshkaj verwerkt ook zijn liefde en tegelijkertijd frustratie over de stad in zijn werk. In zijn theatershow Leeuwenkind behandelt hij onder andere zijn jeugd in Amsterdam-West. De jaren van zijn jeugd, maar ook de ontwikkeling van de plek waar hij opgroeide behandelt hij in zijn spoken word stuk 'Ik mis mijn stad'. "Ik fietste door de stad en dacht: 'ik vind het niet meer leuk om in het centrum te zijn', en toen begon ik met het schrijven van het stuk dat 'ik mis mijn stad heet'", beschrijft hij de oorsprong. "Dat was omdat ik om mij heen keek en een max had bereikt. Ik trok het niet meer."  ❌ ❌ ❌ AT5 - Echt Amsterdams Nieuws Abonneer hier op ons youtubekanaal:    / at5   Tips of opmerkingen? Whatsapp: 06 511 909 38 Telefoon: 020 555 1155 Volg AT5: www.at5.nl Instagram: instagram.com/at5.nl Facebook: facebook.com/at5nl Twitter: twitter.com/at5