Veien bort fra fossil energi: Hva skjedde på Santa Marta-konferansen?

*Kan en ny koalisjon av villige land sette fart på den globale grønne omstillingen?* I denne utgaven av Grønn Torsdag får programleder Jon Lurås besøk av Susanne Skaar Waage, leder for fossil utfasing i WWF Norge. Susanne har nettopp kommet hjem fra Santa Marta-konferansen i Colombia – verdens aller første rendyrkede konferanse for utfasing av fossil energi. Etter at klimaforhandlingene i Dubai (COP28) slo fast at verden skal «transition away from fossil fuels», har det vært etterlyst konkrete planer for hvordan dette skal skje. Mens store fossilprodusenter som USA og Saudi-Arabia ofte bremser prosessene i de formelle FN-forhandlingene, samlet denne konferansen en «koalisjon av villige land» (coalitions of the willing) for å snakke om faktiske løsninger for både tilbud og etterspørsel. *I dette intervjuet får du høre mer om:* Hvorfor land som Colombia og Nederland tar ledelsen i den grønne omstillingen. Hva det nye globale veikartet og de konkrete arbeidsgruppene (workstreams) betyr for fremtiden. Norges rolle på konferansen – og hvorfor det er avgjørende at vi skrur opp tempoet på hjemmebane. Veien videre mot neste oppfølgingskonferanse i Tuvalu i 2027.