חֲנֹן לָנוּ עֵינַיִם שֶׁל צִפֳּרִים

תָּעִיר אֶת הַבֹּקֶר אֶת קוֹל מַשְׂאַת הַנֶּפֶשׁ תָּעִיר אֶת הַבֹּקֶר וְאוֹתָנוּ תָּאִיר לָנוּ חֶסֶד אֲמִתִּי שֶׁיִּזְרַח בָּנוּ, עוֹלָם נֶחְלָם שֶׁיָּקִיץ גַּם הוּא מִשְּׁנָתוֹ יַעֲטֹף אֶת אוֹרֵנוּ, בְּמִשְׁנָתוֹ תָּעִיר, תָּעִיר בָּנוּ אֶת הַקָּרוֹב, מִקָּרוֹב בְּכָל הָרְחוֹבוֹת הָרֵיקִים בְּלִבֵּנוּ תַּנִּיחַ בָּתִּים שֶׁל שַׁלְוָה וְגִנָּה שֶׁתָּשִׁיר בָּנוּ תִּקְוָה תָּעִיר, תָּעִיר, תָּעִיר שֶׁכָּל הַנּוֹסֵעַ, יַעֲצֹר שֶׁלֹּא תִּצְפֹּר בָּנוּ, חֹסֶר, מְנוּחָה הַבְשֵׁל בָּנוּ אֱמוּנָה, מְתוּקָה שֶׁתָּנוּחַ עַל עֵדֶן חַלּוֹנוֹתֵינוּ וְתֵן לָנוּ לְהַשְׁקִיף עַל עִירֵנוּ מִמַּבָּטְךָ תָּעִיר, תָּאִיר חֲנֹן לָנוּ עֵינַיִם שֶׁל צִפֳּרִים לִרְאוֹת צִפּוֹרֵי נְשָׁמוֹת, בַּאֲחֵרִים וְנַחֲלָה, שֶׁנִּצְבַּע בְּעֵינֵי אַהֲבָה תַּנִּיחַ אוֹתָנוּ בְּתוֹךְ לִבֵּנוּ שֶׁנִּגַּע זֶה בְּלִבּוֹ שֶׁל זֶה זֶה בְּנַפְשׁוֹ שֶׁל זֶה תָּעִיר לָנוּ אֶרֶץ שֶׁל שַׁלְוָה הַבֹּקֶר עוֹלֶה וְתוֹלֶה אֶת הַשִּׁיר בְּלִבֵּנוּ תָּאִיר, תָּאִיר, תָּאִיר, תָּאִיר הניצוץ השזור: אהבה קוסמית, הסימפתיה של הכלל והתעוררות התודעה: בפילוסופיה הסטואית העתיקה, היקום אינו אוסף מקרי של חלקיקים מנוכרים, אלא אורגניזם חי, פועם ותבוני, המוחזק כולו על ידי ה-Logos - האש היוצרת, הרוח הנושבת בכול ומחברת את הכול. המושג הסטואי Sympatheia (הזיקה הקוסמית) מתאר בדיוק את החיבור הזה: חוט בלתי נראה השזור בין כל הנשמות פעימה אחת שבה כל תנועה בקצה אחד של היקום מרעידה ומאירה את קצהו השני. "חֲנֹן לָנוּ עֵינַיִם שֶׁל צִפֳּרִים לִרְאוֹת צִפּוֹרֵי נְשָׁמוֹת, בַּאֲחֵרִים" אינו מדבר על ראייה פיזית אלא על הסרת הצעיף המפריד בין האני לבין הזולת. זוהי ההכרה הסטואית העמוקה ביותר: הניצוץ האלוקי שבי הוא אותו ניצוץ השוכן בך, ובכל אדם. האהבה הקוסמית בהקשר זה אינה רגש רכושני, נסער או פרסונלי אלא מצב של תודעה מורחבת. היא היכולת לשייט מעל גבולות האגו להביט באחר ולזהות בו את עצמך לראות נשמה המשתקפת בנשמה. הנגיעה של "זֶה בֶּלִבּוֹ שֶׁל זֶה, זֶה בֶּנַפְשׁוֹ שֶׁל זֶה" מתרחשת במרחב אמורפי, נטול זמן ומקום, שבו הנפרדות האנושית נעלמת. כמו טיפות מים החוזרות אל האוקיינוס הנשמות המתוודעות זו לזו מבינות שהן תמיד היו חלק מאותו מארג קוסמי. האור שעולה אינו שייך לאף אדם פרטי; הוא אור קולקטיבי הנובע מתוך הוויה אחת קבועה ויציבה המשקיפה על הרעש האנושי החולף מתוך שלווה נצחית של קבלה מוחלטת. ה"תנאי" הסמוי מן העין: ההתעוררות כמפתח להארה הקוסמית: במרחב האמורפי של הרוח, ההארה אינה יכולה להופיע כהבזק פתאומי על תודעה ישנה; היא מתנה את בואה בתהליך מוקדם והכרחי של התעוררות. לכן "תעיר את הבוקר... תעיר את הבוקר ואותנו", ורק לאחר מכן "תאיר לנו חסד אמתי". זהו הסדר הקוסמי המדויק: לא ניתן לקבל את האור במלואו מבלי שהכלי - הנפש - יקיץ / תקיץ קודם לכן משנתו. משנתה. ההתעוררות היא הפעולה הסטואית של ניעור האשליות פקיחת העיניים אל היש, וההבנה שהרעש וחוסר המנוחה הם רק מסך. מי שנמצא במודעות רדומה יראה באור רק זריחה פיזית חולפת; אך התודעה שניעורה, זו שניערה מעל עצמה את הנפרדות מסוגלת להפוך את ההתעוררות להארה קוסמית לראייה צלולה של "ציפורי נשמות באחרים". הבוקר העולה לא רק מביא את היום, אלא "תולה את השיר בלבנו". השיר הזה הוא ההארה עצמה, התבונה הקוסמית המחברת הכול. אם הלב ישן, המנגינה הזו נשארת חירשת. רק הזיקוק של ההתעוררות מכין את הקרקע לחסד... כדי שכאשר יגיע ה"ציווי" הסופי "תאיר, תאיר, תאיר", האור לא יסנוור, אלא ייטמע בתוך ארץ מזוככת של שלווה. ‏ הצילום בסרטון באדיבות האינטרנט Lyrics written by me © 2026 Talia Music produced with SUNO AI © כל הזכויות שמורות. אין לעשות שימוש, העתקה או הפצה ללא אישור