HET GELIJK VAN CAREL WEEBER

#weeber #carelweeber #architect #architectuur Op 2 februari 2025 overleed de Nederlandse architect Carel Weeber. Vele jonge mensen zullen nog nooit van hem hebben gehoord maar Carel Weeber was vooral in de jaren '70 en '80 van de 20e eeuw een beroemd maar ook berucht architect in Nederland. Hij was onder andere de ontwerper van het gebouw dat bekend stond als de "Zwarte Madonna" in Den Haag. Weeber werd vaak verguisd door een deel van het publiek, de elite en ook door zijn vakgenoten, dus andere architecten. In een enquête van de Volkskrant werd Carel Weeber in 1997 zelfs door collega-architecten uitgeroepen tot de slechtste architect van Nederland. Maar Weeber was een man met een visie voor Nederland. Het wilde zo veel mogelijk goed gebouwde, goed bruikbare en goed betaalbare woningen creëren in Nederland. En zijn ontwerpstijl met het gebruik van geprefabriceerde betonnen gevels met veel herhaling kon daarbij helpen. Velen vonden en vinden zijn gebouwen lelijk. Maar bewoners zijn vaak tevreden met hun woning en willen niet meer weg. In deze video beschrijf ik mijn gedachten over het werk van Carel Weeber. Maar ook mijn persoonlijke ervaringen met Carel Weeber die ik had als student en medewerker van de faculteit Bouwkunde aan de universiteit van Delft.