Jan Blomgren: Statens satsning kan bana väg för mer kärnkraft

Regeringens beslut att gå in som delägare i ett nytt kärnkraftsprojekt är ett historiskt steg, enligt statsminister Ulf Kristersson (M). Men för energiexperten Jan Blomgren handlar satsningen framför allt om att minska den politiska risk som under lång tid avskräckt privata investerare från att bygga ny kärnkraft i Sverige. – Jag har länge sagt att det finns tre anledningar till att det inte byggs kärnkraft. Det är politik, politik och politik – i den ordningen, säger Jan Blomgren. Han förklarar att kärnkraft kräver mycket stora investeringar i början men därefter producerar billig el under flera decennier. Om en framtida regering väljer att stänga en nybyggd reaktor i förtid riskerar investeraren däremot att förlora hela sin investering. – Om man under de första 20 åren av driften drabbas av att en regering säger att ni inte får köra något mer och inte får någon kompensation, då blir det en brakförlust. https://www.epochtimes.se/erbjudande