"Groningen begon te voelen als een wingewest voor Den Haag" - Journalist Johan de Veer

"Oh, dat is nog erger!" kreeg Johan van der Veer te horen toen een buurman ontdekte dat hij uit Friesland kwam. Inmiddels voelt hij zich thuis in Oost-Groningen, waar hij als journalist voor Dagblad van het Noorden de regio van binnenuit leerde kennen. Hij zag hoe de aardbevingscrisis Groningers raakte: "Veiligheid was van ondergeschikt belang", en hoe bewoners stelselmatig werden tegengewerkt in hun strijd voor erkenning. Zijn rechtvaardigheidsgevoel komt niet uit het niets. Zijn Indische familie moest vechten voor hun plek in Nederland en zelfs zijn opa, oud-militair, werd slecht behandeld door de overheid. Maar het leven is meer dan onrecht. Al twintig jaar zit hij met zijn dochter bij FC Groningen, soms iets té fanatiek. "Dan zegt ze: ‘Even rustig!’ want ik uh, kan soms wel heftig reageren." Hoofdstukken: 00:00 - Intro 00:39 - Jeugd in Friesland, verhuizen naar Groningen 02:45 - Eerste indrukken: armoede en verschillen 04:25 - Strijd tussen boeren en arbeiders 06:02 - Indische roots en familiegeschiedenis 10:28 - Journalistiek: vechten tegen onrecht 15:47 - Aardbevingen en de strijd met Den Haag 21:08 - Een stem hebben in Groningen 25:40 - Waarom Groningen zo mooi is 31:20 - Voetbal & FC Groningen 38:47 - Vaderschap 41:05 - Een buitenstaander zijn 42:25 - Wat maakt een goede journalist? 44:35 - De toekomst van nieuws en media 46:41 - Geloof 1:06:53 - De pot vol vragen 1:10:09 - 'Ik kom niks halen, alleen brengen' 1:18:14 - Afsluiting Welkom bie Bert op de kovvie! Bert goat op zoek noar 't geloof in Groningen. Onder het genot van n kopje kovvie delen bekende en minder bekende Grunnegers hun levensverhalen en inzichten met hem. Elke twai waiken komt der n nije aflevering online! Volg Bie Bert op de Kovvie op sociale media! 📸 Instagram -   / bertopdekovvie   📲 TikTok -   / bertopdekovvie   #kovviebiebert #interview #Groningen