Norges 10 beste supportersanger

Dette kan du lese før du ser filmen: Jeg kan begynne med å si at jeg er bergenser. Av den grunn vil det alltid være en viss lokalpatriotisme liggende og ulme i bunnen når man skal prøve å være nøytral, i alle fall når man er fra Bergen. Sangene jeg har plukket ut, har, føler jeg, vært de sangene som representerer klubbene best, det er de sangene jeg først tenker på hør jeg hører klubben nevnt. Noen klubber har bedre låter enn andre, men det er mange flere sanger jeg kunne tatt med. Det får i så fall bli en gang jeg lager en større liste. Kanskje en topp 20? I alle fall, jeg har prøvd vurdere sangen etter: Hvor syngbare de er. I hvilken grad de blir sunget Innhold Hvor gamle de er (tradisjon, bakgrunn etc.) Helhetsinntrykk. Nå må du ikke lese mer, for nedenfor avsløres listen: Om du vil kan du lese mens du hører videoen. (NB: egentlig hadde jeg begrunnet rekkefølgen bak hver sang, slik jeg har gjort med de to siste, men det ble for langt til å legge inn) Nr 10: Å Rosenborg Nr 9: Elleve mann med bein av stål Nr 8: Et bilde tå`n Ivers Nr 7: Vi e de beste (Ikke orginalen, beklager) Nr 6: Mitt Vålerenga Nr 5: For Fredrikstad Nr 4: Stao no pao Nr 3: Gamle Gress Nr 2 Vålerenga Kjerke Vålerenga Kjerke er en lang sang, og det gjør den vanskelig å synge uten hjelpemiddel. Innholdet i sangen er derimot av det samme kaliberet som i en legende. Handler om den dagen Vålerenga kirke, kirken der stifteren av klubben var prest, brant. Utover i sangen kommer det bedre frem at dette er en supportersang. Innholdet er kanskje det beste av Norges supportersanger. Rimingen kunne vært bedre. Sangen er fra 80 tallet. Det er en veldig bra sang. At denne var blant de to beste var, så å si, forhåndsbestemt..., Nr 1 Byen e Bergen ... men den taper likevel for en av Norges eldste og fortsatt syngende supportersanger. Byen e Bergen er ganske sikkert den sangen som er blitt mest sunget på norske fotballbaner. I 1974 skrev Ove Thue sangen, og det gjør den til Norges eldste supportersang som fortsatt synges. Kanskje fordi teksten er så enkel, men allikevel så fullstendig? Selv om sangen så å si ikke har noe som helst innhold er byen Bergen, laget er brann, stedet er stadion, bli med å støtte laget vårt. Thue har i tillegg veldig god rytme og rim i sine sanger, også i denne. At sangen er sunget i snart 40 år gjør at den oser av tradisjon. De fleste kjenner til denne sangen, på godt eller vondt, og til sammen gjør det "Byen e Bergen" til den beste norske supportersangen. Er du uenig? Gjerne det! Dette er min mening. (Juni 2008) BergenDanny