الشخصية الحمراء | لماذا ينجذب الحمقى إلى القائد بالفطرة؟#تطوير_الذات #تحفيز #اكسبلور #علم_النفس
هل لاحظت يومًا أن بعض الأشخاص يدخلون أي مكان فيلتفت الجميع إليهم تلقائيًا؟ ليس لأنهم الأعلى صوتًا، ولا لأنهم الأكثر لطفًا، بل لأنهم يمتلكون حضورًا قويًا وثقة تجعل الآخرين يتبعونهم دون تفكير. في كتاب "محاط بالحمقى" تمثل الشخصية الحمراء نمط القيادة والحسم والنتائج. أصحاب هذا الأسلوب لا يحبون إضاعة الوقت، ويكرهون الأعذار، ويركزون دائمًا على الوصول إلى الهدف بأسرع طريقة ممكنة. لكن المشكلة أن الكثير من الناس يسيئون فهم الشخصية الحمراء، فيظنون أنها متعجرفة أو قاسية، بينما الحقيقة أنها ترى العالم من منظور مختلف تمامًا. بالنسبة لها الإنجاز أهم من المشاعر المؤقتة، والحلول أهم من الشكوى، والنتائج أهم من الكلام. في هذا الفيديو ستكتشف: ✅ أهم صفات الشخصية الحمراء. ✅ نقاط القوة التي تجعلهم قادة بالفطرة. ✅ العيوب التي قد تدفع الآخرين للنفور منهم. ✅ كيف يفكر الشخص الأحمر أثناء اتخاذ القرارات. ✅ لماذا ينجح في بيئات العمل التنافسية أكثر من غيره. ✅ وكيف تتعامل معه بذكاء بدلًا من الدخول في صدام دائم معه. إذا كنت ترى نفسك شخصًا مباشرًا، حاسمًا، سريع القرار، أو تعرف شخصًا بهذه المواصفات، فشاهد الفيديو للنهاية لأنك قد تكتشف أشياء لم تكن تعرفها عن نفسك من قبل. كل ما هتكون فاهم اكتر كل ما هتحس ان الي حواليك اغبي .. ببساطه هما شويه اختلافات بين الناس اذا انت فهمت الاختلافات دي وادركتها كويس .هتحس انك بتتعامل مع غنم غنم فعلا شويه حمقي اكيد انت جربت الشعور ده في مره سؤاء في الشغل او في حياتك الدراسيه او العميله 11:43 م 12/06/2026 ..ياعني عدي عليك موقف ادركت فيه ان كل الي حواليك عايزين علف وتبن حمقي فعلا .. خليني اهسألك سؤال.. اكيد انت في مره اتكلت في موضوع او شرحت حاجه لشويه اشخاص او اتكلمت في جروب مع اصحابك مثلا .ولاقيت كله فهمك غلط .وكله حكم عليك علي حسب ما هو فهم من وجه نظره هو مش علي حسب ما انت تقصد .. ساعتها انت بتحس فعلا انك محاط بالحمقي .. ....وده هو موضوع حلقتنا عن كتاب محاط بالحمقي . ..انشاء الله تطلع مستفيد من الفيديو بمعلومات تفيدك في تحليل السلوك البشري..وطريقه التواصل والتوافق مع الشخاص . .ياعن تقدر تقول انك هتتعلم ازاي تعرف تتعامل مع العلاقات الي في حياتك بس الاؤل .لازم تفهمم.... ويلا بينا نبدأ حلقتنا انهارده .... أولا الكتاب متقسم لاربعه أنماط وكل نمط معروف بلون معين وانهارده هنحلل اول شخصيه والمعروفه باللون الأحمر ... بيبدأ الكتاب بقصه واقعيه عن الكاتب توماس إريكسون،..قصه جميله وبسيطه كملها للأخر ... اريكسون بيقول انه لما كان في الخامسة والعشرين من عمره،.. قابل رجل اعمال ناجح جدأ اسمه ستور .. ستور كان بيشوف نفسه احسن واحد عبقري جدأ وكل الي حواليه عباره عن شويه حمقي ..ما بيفهموش أي حاجه . ..لدرجه انه قسمهم لمجموعات بتبدا من الاسوا للأسوء . .ووصف فيهم مجموعه بيقول من كتر غبائهم وحماقتهم انا مستغرب أصلا هما ازاي بيقومو الصبح ويجيو الشغل .. عمنا استور ده بقي كان طالع داخل كده يزعق للموظفين عمال علي بطال معتقد ان كلهم اغبياء حمقي تمامأ وكان حتي كمان مصنف درجه غباء كل مجموعه فيهم .... ووصل بيه الدرجه ان حطلهم مصباح لونه احمر قدام باب المكتب وأول ما المصباح يبق منور يعرفو انه مدايق دلوقت ومحدش يتكلم معاه . ....والغريب انه بنفسه هو الي كان معين الموظفين دول وكان بيقعد يزعق ويقول من الي عين شويه الموظفين الاغبياء الحمقي دول .. اريكسون بقي كان شايف ستور غلطان لانه مكنش محاط بالحمقي فعلا ولا حاجه لاكنه كان بيقيس الناس علي حسب مذاجه هو شخصيأ .. ....كان يطبق قاعدة غلط. وهي: "كل من لا يفكر مثلي، ولا يتصرف مثلي، فهو أحمق".... والي بيهتم بالتفاصيل وبيأخذ وقتً للتفكير فهو "غبي و بطيء". . والي بيحب الضحك و الثرثرة والابتسام فهو "ابله.... ياعني تخيل معايا ...اب .رجل اعمال كبير بيعقد صفقات كبيره في أوقات قليله جدا وشايف ابنه قاعد بيرسم لوحه فا بيرسمها ببطء وتفاصيل وتأمل شديد . .فا الاب شايف انه بيضيع وقته لانه ما بيعملش زيه ومعندوش نفس السرعه بتاعته .لاكن في الحقيقه كلهم ناجحين بس كل واحد بطريقته الخاصه .... عندنا قاعده زهبيه برو ماكس بتقولك التواصل يحدث وفق شروط المستمع .....استني هفهمك ياعني العبره والفهم في الكلام مش بالي انت بتقوله بل بالي بيفهمه الشخص الي قدامك............ ... بص كل جمله بتنطقها وبيسمعها الطرف الاخر بتمر بشويه فلاتر كده علي عقله وبيفهمها علي حسب فهمه هو مش علي حسب نيتك انت ..... عشان احنا كل واحد فينا عنده نمط شخصيه معينه مختلفين عن بعض وكمان علي حسب الحاله المزاجيه .لو الشخص قاعد فرحان كده ومفرفش ممكن يفهمك بشكل احسن مما هو قاعد متدايق ومخنوق من حاجه ... عشان كده من الصعب انك تتفهم بسهوله من اول كلام ليك او حتي تتفهم صح ....اكيد انت كذا مره كان نيتك حاجه تقولها وقولتها ...واتفهمت غلط من الي حواليك واتهاجمت كمان ...مش بقولك عاوزين علف وتبن حمقي اقسم بالله ... طبعأ الا من رحم ربي في ناس بتديك فرصه وتحاول تفهمك ياعني وهما دول الناس الي علاقاتك بيهم بتبق كويسه ........ طب انت ما سألتنيش يا صديقي الصدوق لي كل ده بيحصل . ..لان احنا غالبأ بنحب نتكلم بالطريقه الي بنحب نسمع بيها .مش بالطريقه الي بيفهمها الطرف الاخر .. ياعني بص ببساطه ان كل واحد فينا شايف ان طريقته في الكلام هي الي صح وبيبق عايز كل الناس تفهمه بالطريقه الي هو بيتكلم بيها وطبعأ دي في أحلام العصر بيعد عن هنا ...... وانا والكاتب هنا بنقدملك حل بسيط يخليك تعرف تتواصل مع الناس بسهوله ويفهموك وتفهمهم انت كمان ...مهو خلي بالك انا برضوه كاتب هو انا مش قريت الكتاب ولخصتهولك وحطتطلك حلول وساعدتك ابق كاتب اهو ..ادعمني بقي واشترك ف القناه ...

EILMELDUNG: Sie haben mich ins Visier genommen

سجن الطفوله .عقدك النفسية تدمر مستقبلك بصمت.. كيف تهرب منها؟#علم_النفس #كتب #اكسبلور #تنمية_بشرية

٧ سُلُوكِيَّاتٍ تَجْعَلُ النَّاسَ يَخَافُونَ مِنْكَ سِرًّا | مَكْيَافِيلِّي

إزاي تبطل تشغل بالك بالتفاهات؟ | فن اللامبالاة

تظاهر بالغباء… لا تظهر نواياك لتحكم على المواقف بذكاء | الشيخ نايف بن النهار

7 أخطاء تجعل الناس لا تحترمك ولا تهابك.كيف تبدأ حديثك بثقة.لا تتواضع في البداية|الدكتور ياسر الحزيمي

كيف تتعامل مع شخص ضمن وجودك وبدأ يتجاهلك ( فن أدارة العلاقات ) الدكتور ياسر الحزيمي

أنت إله في تجربة بشرية — أيقظ وعيك - نيكولا تسلا

حركات من علم النفس تجعل الناس يدمنون ويعشقون وجودك د/ سعد العريفي

خليك الذئب وسط الماعز (التفكير المكيافيلي)

كتاب فن اللامبالاة كامل | ازاي تطنش !

لماذا تصبح أكثر هيبة عندما تلتزم الصمت؟ جرّب هذه المبادئ التسعة | الفلسفة الرواقية

الانتقام الذي لا ينجو منه أحد… كيف يدمّر السيجما المرأة التي خدعته دون أن يلمسها؟

اول مره بحياتي ازور مصر ونصدمت!

عشر أشياء لازم تعرفها عن العلاقات (محد بيقولها لك)

اعظم محلل للنفس البشريّة | دوستويفسكي

نظرية التغافل — كيف تغيّر حياتك بتجاهل ما لا يفيدك | دوباميكافين+

علم قراءة الشخصية وإشارات اللغة والسلوك — كيف تفهم أي إنسان؟

