میراث سده/ مسأله کم آبی یک تمدن همراه با محمد فاضلی
این گفتوگو در دی ۱۴۰۰ ضبط شده است محمد فاضلی، جامعهشناس و رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو با حضور در برنامه میراث سده، به ابعاد مختلف شکلگیری مسئله بغرنج آب در ایران میپردازد. ایران بهعنوان سرزمینی خشک در تاریخ شناخته میشود که مردمانش با حکمرانی و مدیریت آب در طول هزاران سال، توانستند آن را با حقابهها و قناتها سر پا نگه دارند. با این حال در طول صد سال اخیر، عوامل متعددی سبب شد تا «بازی اجتماعی-اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هزاران ساله آب» بههم بریزد. با از بین رفتن اصل مالکیت در بهرهبرداری از #آب و نادیده گرفتن حقابهها در پی «دولتیشدن آب در ایران»، «تراژدی منابع مشترک» شکل گرفت که هدایتگر حرکت بهسوی یک بحران بزرگ بود. مجموعهای از تصمیمهای اشتباه، دایره مدیریت درست این منبع کمیاب را کوچکتر کرد و سرانجام بحران کنونی آب در کشور با تمامی تبعات اجتماعی-اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن شکل گرفت. #بحران_آب برنامه های کامل میراث سده: https://www.fardayeeghtesad.com/servi...
