Hittegolf: speciale koelteplekken geopend

Het is heet en de komende dagen loopt de temperatuur alleen maar verder op. Verspreid over de stad zijn deze week speciale koelteplekken gecreëerd waar mensen terechtkunnen om af te koelen of bijvoorbeeld water te drinken. In Osdorp opent een moskee voor de buurt zelfs de deuren waar de hele dag de airco aanstaat.  In de hele stad geldt sinds deze week het Hitteplan en daarom openen de zogenoemde koelteplekken als een proef. Mensen kunnen daar terecht als het in eigen huis bijvoorbeeld veel te warm wordt. Op dit moment doen 12 plekken in de stad mee aan de proef, waaronder de kerk De Ark, het Meervaart theater en de OBA Slotermeer. "Dit is een van de koelteplekken die we hebben ingericht", legt Eline Coolen uit in de bibliotheek in Slotermeer. Volgens de hittecoördinator van de GGD Amsterdam kunnen mensen daar in alle rust zitten om even af te koelen of wat water te drinken. "Of natuurlijk om een spelletje te spelen of te babbelen met buren", grapt Coolen.  De gemeente richt zich met de koelteplekken vooral op stadsdelen waar de risico's het grootst zijn. "Zoals in Nieuw-West en Zuidoost", benadrukt Coolen. Volgens haar kleuren die buurten diep rood op de hitterisicokaart van de gemeente. ❌ ❌ ❌ AT5 - Echt Amsterdams Nieuws Abonneer hier op ons youtubekanaal:    / at5   Tips of opmerkingen? Whatsapp: 06 511 909 38 Telefoon: 020 555 1155 Volg AT5: www.at5.nl Instagram: instagram.com/at5.nl Facebook: facebook.com/at5nl Twitter: twitter.com/at5