Vårdkris eller vårdskifte? Parkinsonpatienter väntas dubbleras till 2040– hur säkras en jämlik vård?

Vårdkris eller vårdskifte? – Så säkrar vi framtidens Parkinsonvård 🔴 Följ sändningen live: Antalet Parkinsonpatienter väntas dubbleras fram till 2040. Tekniken och riktlinjerna finns redan – men vem tar ansvar för att vården blir jämlik och når fram i tid? Parkinsons sjukdom är den snabbast växande neurologiska sjukdomen. Idag lever 22 000 svenskar med diagnosen, och för dessa patienter räknas varje timme. Rätt vård i tid är helt avgörande för att behålla funktion och livskvalitet. Tyvärr visar Socialstyrelsens utvärdering från 2025 att vården idag är långt ifrån jämlik – bara 60 % träffar sin neurolog en gång per år, trots att riktlinjerna rekommenderar två besök. Bostadsorten avgör ofta vilken vård du får. I det här seminariet diskuterar vi hur vi måste gå från passiv väntan till aktiv uppföljning. Hur kan innovativa metoder och proaktiv triagering korta vårdköerna, effektivisera resurserna och se till att patienten får vård utifrån faktiska behov istället för fasta tidpunkter? Medverkande i panelen: Marie Morell (M), ordförande regionstyrelsen och vice ordförande SKR:s sjukvårdsdelegation, Region Östergötland Mikael Dahlqvist (S), Riksdagsledamot Maria Larsson, förbundsordförande, SPF Seniorerna Eva-Lena Jansson, Ordförande, Parkinsonförbundet Nil Dizdar Segrell, Överläkare i neurologi och biträdande professor, Linköpings universitetssjukhus Carina Hellqvist, Parkinsonspecialiserad sjuksköterska och adjungerad universitetslektor, Linköpings universitetssjukhus Annie Lööf (Moderator), senior rådgivare, Narva Arrangörer: AbbVie och Nordic Infucare. 💬 Vad tycker du? Lämna gärna dina tankar eller frågor i kommentarerna nedan! 👍 Dela gärna sändningen för att sprida kunskap om hur vi kan skapa en mer jämlik neurologisk vård i Sverige. #Parkinson #Sjukvård #Vårdpolitik #JämlikVård #LifeScience #Innovation #Almedalen