Knudfilm del 2

Efter Knud er blevet konge, skaber han sig hurtigt fjender, fordi han øver ret med strenghed og forsøger at hjælpe Kirken med at indføre tiende. Fra Saxos Danmarkskrønike - bog 11: "Gud Herren foretrækker, at man fremmer ret og retfærdigheden, fremfor at man ofrer Ham røgelse. Han synes bedre om, at man slår synden ned, end at man slår sig for brystet. Han ser hellere en konge tvinge lasterne i knæ, end at man ser ham knæle. Bør en konge end lægge vægt på religionen, er det dog undertiden mere passende, at han sidder i dommersædet end knæler foran alteret".