Flere under 50 år får tarmkreft - Slik ble Jeannett og Wenche kreftfrie

Tarmkreft er en av de vanligste kreftformene i Norge, og nesten 5 000 nordmenn får diagnosen hvert år. De siste årene har en urovekkende trend blitt tydeligere: risikoen for å få tarmkreft før fylte 50 er doblet på 30 år, og hos mange oppdages sykdommen først etter at den har spredt seg. I denne reportasjen reiser vi til Akershus universitetssykehus for å lære mer om denne utviklingen. Vi møter Jeannett Horne Storhaug, som fikk tarmkreftdiagnosen da hun var 41 år. Svulsten var ti centimeter på det lengste, og hun ble en av de første i Norge til å få immunterapi før operasjon. I dag er hun kreftfri. Vi møter også Wenche Hæren, som opplevde at kreften kom tilbake etter første behandlingsrunde. Gjennom egen research fant hun frem til METIMMOX-studien ved Ahus. To og et halvt år etter siste behandling er hun fortsatt kreftfri. Overlege og professor Anne Hansen Ree ved Ahus, en av Norges fremste eksperter på tarmkreft, forteller om den bekymrende utviklingen, hvorfor sykdommen ofte oppdages for sent hos unge, og hvilke nye behandlingsmetoder som nå gir håp. Utforsk mer fra HealthTalk: – Les våre nyhetssaker: www.healthtalk.no – Meld deg på nyhetsbrevet: https://www.healthtalk.no/signup – Abonner på vår YouTube-kanal for videopodcaster og reportasjer.