ولا تنسوا الفضل بينكم

اللُطف الرباني هو طوق النجاة في أصعب المواقف.. وارد أذية البشر ليك تبقى لحظة، بس الأكيد إنك متحاوط بـ لُطف ربنا معظم الوقت.. لُطفه بيظهرلك في وقوف ولاد الحلال جنبك في اللحظة الأهم اللي أنت محتاج فيها تدّخل غير عادي، لُطفه بيظهرلك لما بتكون الدنيا مقفلة معاك من كل اتجاه فتلاقيها اتحلت ماتعرفش إزاى ولا منين، لُطفه بيظهر لغيرك في شخصك لما بتلاقي نفسك لا إراديًا بتراعي اللي قدامك سواء بـ تصرف هو يحسه كبير رغم إنه ممكن يكون فعليًا ماكلفكش حاجة، أو بـ كلمة عملت أثر عند الطرف التاني لما سمعها.. من هنا بتكتشف أهمية دعوة ربنا يوقفلك ولاد الحلال اللي استجابة ربنا ليها معناها إنك بقيت مشمول بلُطفه، وعطفه، وبتفهم برضه عظمة الآية اللي بتقول: (ولا تنسوا الفضل بينكم).