Kunnen we zonder Amerikaanse tech?

Met toenemende spanningen tussen de VS en Europa zouden we volgens critici té afhankelijk zijn van Amerikaanse tech. Denk aan social media, maar ook aan mailservers en clouddiensten. Hoe afhankelijk zijn we écht? Zoekt Dennis uit. Met dank aan Jelle van den Wijngaard van Instituut Clingendael. Lees hier meer over mensen die kiezen voor Europese tech-alternatieven: https://nos.nl/artikel/2562279-klante... 00:00 Wakker worden met Dennis 01:18 Wat draait er op Amerikaanse diensten? 04:13 Wat zijn de risico’s? 05:24 Hoe realistisch zijn die risico’s? 08:42 Zijn er Europese alternatieven? 11:23 Hoe worden we minder afhankelijk? Script, montage, presentatie: Dennis Hoogeveen Animaties en ontwerp: Ewoud ten Hove Camera: Hugo Janssen en Rick van den Berg Abonneer, zet je belletje aan 🔔 en praat mee! NOS op 3 geeft uitleg bij het nieuws, zodat jij het beter kunt volgen en begrijpen. Volg ons ook op: Insta:   / nosop3   TikTok:   / nosop3   Twitch:   / nosop3   Lang verhaal kort, onze dagelijkse podcast: https://www.npo3fm.nl/podcasts/lang-v... Vragen, tips of ideeën? Horen we graag, laat je horen in de comments! Of mail ons: [email protected]